Het voordeel van VoIP telefonie & VoIP telefooncentrale
Wat is het voordeel van VoIP telefonie & de VoIP telefooncentrale?
VoIP is een techniek waarbij spraak en multimedia over een IP-netwerk kunnen worden doorgegeven. Dankzij de digitalisering van spraak en beeld over een netwerk draagt het bij tot de verbetering van het communicatievermogen van de gebruikers van het systeem.
Het grote voordeel van VoIP telefonie is de flexibiliteit en de kostenbesparing op bedrijfstelefonie.
De telefooncentrale wordt aangesloten op het lokale net van het bedrijf (LAN) en krijgt een vast IP-adres of je kiest voor cloud telefonie en kan je iedereen met een internetverbinding bereiken. Het wordt ook wel internet telefonie of bellen via het internet genoemd.
VoIP Account & VoIP Trunk
VoIP Account
Dit is een single client waarop je 1 telefoonnummer kan registreren. Hierdoor bent je altijd bereikbaar en kan je bellen naar een buitenlijn. Met een dergelijke account kan je simultane gesprekken voeren én geniet je van extra opties zoals nummerherkenning, antwoordapparaat, doorschakeling, backup-lijn… en kan gebruikt worden op volgende manieren: IP-telefoon, Soft-phone, Smart-phone, Tablet, …
VoIP Trunk
Met een trunk kan je meerdere nummers of nummerblokken registreren. Hierdoor worden directe nummers apart bereikbaar en/of worden deze meegestuurd bij een gesprek. Een trunk wordt gebruikt in combinatie met een (hybride)telefooncentrale waarmee meteen tot 30 simultane kanalen ter beschikking worden gesteld. Je kan hiermee kiezen of je enkel uitbelt via VoIP of ook het inkomende telefoonverkeer over VoIP stuurt. Zo bespaar je op abonnementen en/of gesprekskosten.
De grote voordelen van IP telefonie:
- Software-based, maakt het gemakkelijk te beheren;
- Het systeem is goedkoop aan te kopen en uit te breiden;
- Zeer eenvoudige installatie en implementatie binnen nieuwe of bestaande configuraties, geen extra bekabeling nodig;
- Omdat data- en voicelijnen worden gedeeld, bespaar je tot 70% op uitgaande lijnen, ook tijdens het bellen naar het buitenland;
- Je belt gratis binnen je eigen intern bedrijfsnetwerk, geen kosten voor interne telefoonlijnen;
- Koppeling tussen websites, computers, smartphones…;
- Makkelijke implementatie en opvolging met bestaande bedrijfssoftware & tools ( helpdesk / mailverkeer / conferencing / alarmbeheer / CRM software, document management… );
- Koppeling met applicaties zoals Office 365, Google, SalesForce, Microsoft Dynamics,…;
- Centralisatie en makkelijk beheer van alle vaste en mobiele telefonie;
- Bespaar op verplaatsingen dankzij de mogelijkheden van audio en videoconferencing;
- Geen dure tarieven, nationaal en internationaal
- Zeer goede beeld- en geluidskwaliteit;
- Nummerbehoud bij overschakeling naar VoIP;
- …
Zoals je kan lezen biedt deze vorm van telefonie toch heel wat voordelen t.o.v. traditionele analoge telefonie. Wat er wel altijd voor handen dient te zijn is een stabiele en goed werkende internetverbinding.
Wat heb je nodig?
- Een werkende internetverbinding
- Een VSP (voice service provider) die de verbinding verzorgt met het openbare telefoonnet
- Hard- & software ( een IP telefoon & adapter die je kan aansluiten op je lokaal netwerk, softphone, router… )
- Eventueel een headset
Waarop kan je besparen?
Bespaar direct op gesprekskosten: VoIP-bellen is goedkoper dan bellen via ISDN. Je bespaart ook op vaste kosten, er zijn geen maandelijkse abonnementskosten voor je telefoonlijn, enkel een jaarlijkse kost voor het behoud van je vaste nummer. Dit is inclusief diensten die bij andere operatoren extra te betalen zijn (nummerherkenning, mogelijkheid tot doorschakelen, tweede oproep).
Vrijblijvend advies en prijzen nodig?
Is IP-telefonie of een VoIP telefooncentrale iets voor jouw bedrijf? Wens je gratis offertes te vergelijken bij professionele aanbieders van telefooncentrales, dan ben je hier op het goede adres. Wij hebben namelijk 4 professionele telefonie partners aangesloten dewelke jou graag vrijblijvend advies en een plan op maat willen voorstellen. Ontdek hier hoeveel je vandaag kan besparen.