De belangrijkste functies van VoIP telefonie
In dit artikel vertellen we je over de belangrijkste functies van VoIP telefonie.
Zoals je vast en zeker al weet als je ons artikel over VoIP telefonie hebt gelezen, is dit een afkorting voor Voice Over IP. De term beslaat de service van bellen via het internet, waarbij een telefoon kan worden gebruikt of geëmuleerd. Je kan via deze service een telefoonnummer hebben en naar andere telefoonnummers bellen die op het normale telefoonnetwerk verbonden zijn. Dat betekent dat het erg makkelijk in gebruik is en je eigenlijk niet doorhebt dat het een andere service is dan die je bij je gewone telefoon hebt.
Anders dan bijvoorbeeld online programma’s die ook online bellen aanbieden zoals Skype en Zoom, is het gebruik en de functionaliteit van VoIP erg vergelijkbaar met die van je mobiele telefoon. Je hebt sowieso een normaal nummer, maar ook andere functies zoals een voicemail, een antwoordapparaat, nummerherkenning en wachtrijen werken allemaal bij VoIP. Dat betekent dat je als bedrijf gemakkelijk je huidige netwerk kan vervangen door een telefonisch VoIP netwerk, zonder dat je je processen sterk hoeft aan te passen. Dat is dan ook een van de grootste voordelen van dit netwerk, maar zeker niet het enige. We zullen je nu wat van de verschillende functies van het type netwerk opnoemen.
Voicemail en antwoordapparaat
Zowel voor privé gebruik als voor bedrijven die veel met telefoons werken, zijn de voicemail en het antwoordapparaat niet weg te denken uit het dagelijkse leven. Beide bestaan al decennia en het zou dan ook erg raar aanvoelen als je deze beide functies zou moeten opgeven als je overstapt naar VoIP. Je zal dan ook vast en zeker erg blij zijn om te horen dat je dat niet hoeft te doen. Beide functies werken namelijk prima op dit type netwerk. Je kan dus altijd achteraf beluisteren wie er heeft gebeld en wat voor bericht ze hebben achtergelaten. Daarbij kan je zelf een bericht inspreken dat je wil dat iemand hoort als de telefoon niet wordt opgepakt. Maar daarbij kan je ook gewoon een speed dial behouden.
Keuzemenu bij VoIP
Een VoIP-telefoniesysteem is perfect geschikt om een keuzemenu in te integreren. Als je met een team werkt met verschillende afdelingen kan je heel gemakkelijk een keuzemenu implementeren waarbij je klanten automatisch laat doorverbinden met de relevante medewerker aan de hand van hun keuzes. Ook is het makkelijk om doorschakelen manueel te laten verlopen en is het natuurlijk mogelijk om een wachtrij toe te voegen.
Wat daarbij zo fijn is aan het VoIP-systeem, is dat je medewerkers zowel via een telefoon als een computer kunnen bellen. Daar komt nog eens bij dat ze niet eens op locatie hoeven te werken. Via het VoIP kan een account gekoppeld worden aan een telefoon(nummer) en kan dus vanaf elke plek met internet gebeld worden. Je kan als manager of als beginnende medewerker zelfs op afstand meeluisteren met telefoontjes.
Innovatie van VoIP
Naast het feit dat een VoIP telefoniesysteem in beginsel erg sterk lijkt op een normaal telefonisch systeem in gebruik en functionaliteit, kan je er ook voor kiezen om allerlei aanvullende functionaliteit te gebruiken. Omdat het systeem via het internet en je computer werkt is nou eenmaal een stuk meer mogelijk dan bij een traditioneel telefonisch systeem. Zo kan je ervoor kiezen om je voicemail naar email over te laten zetten.
Als je de telefoon veel gebruikt voor sales, dan kan je bij een aantal systeem onderscheid maken tussen klanten via CRM software. Zo zorg je ervoor dat je klanten niet twee hetzelfde verkooppraatje biedt. Als klanten jou bellen kun je ze in een bestand zetten, zodat je het nummer herkent als een terugkerende klant.
Hier kan je een uitgebreid lijst van VoIP voordelen terugvinden.
Prijs VoIP-aanbieders vergelijken?
Ontvang tot 4 vrijblijvende offertes via 1 aanvraag van professionele VoIP-telefonie.