Prijs VoIP telefonie: wat kost de VoIP telefooncentrale?

Wat kost VoIP telefonie en hoeveel betaal je voor de setup, installatie en de leverring van hardware bij een VoIP telefooncentrale?

Over VoIP telefonie zijn we erg lovend over de lage prijs en de grote flexibilteit van dit type telefonie-systeem. Het is niet zo dat wij daarin de enige zijn. In alle reviews die je op het internet leest is iedereen net zo enthousiast over de relatief lage prijzen. De bedrijven die VoIP telefonie aanbieden pochen ook vooral met de prijzen die ze aanbieden, waarbij vaak direct wordt vergeleken met concurrenten die traditionele telefoonlijnen gebruiken. Er lijkt dus een consensus te bestaan over dat de prijzen bij deze vorm van telefonie erg laag zijn. We zullen hier uiteenzetten waar de kosten liggen en waar je op moet letten om zo goedkoop mogelijk uit te komen.

Voorbeeld VoIP prijzen

ArtikelRichtprijs
Vaste kost voor 1-5 gebruikers ( telefoonnummer / VoIP functies / licentie VoIP toestel, een webphone of in een mobiele app )€15 – €25 / maand
Belkosten per minuut€0,025 – €0,040
Facturatie eerste starttik ( niet altijd van toepassing )€0,015 – €0,030
Eénmalige setupkosten / Installatiekost€250 – €400
Nummeroverdracht / Aankoop€20
Cloud PBX-telefooncentrale€200 – €250
Software: Licentie softphone€50
Hardware: Draagbare Dect VoIP IP-telefoon€100 – €120
Hardware: Vaste VoIP IP-telefoon€125 – €150
Hardware: Headset met 2 oorschelpen€125 – €150

VoIP lijkt sterk op normale telefonie

Naast dat we het in alle artikelen waarin VoIP telefonie wordt besproken benadrukken hoe goedkoop dit systeem kan zijn, moeten we ook constant herhalen hoeveel het in functionaliteit lijkt op het oude belsysteem. Je kan gebruik maken van een vaste telefoon, je hebt een telefoonnummer en het is gewoon mogelijk om via het normale netwerk voor telefonie te bellen naar nummers die niet zijn aangesloten op een VoIP netwerk. Het zal je dan vast niet verbazen als we je vertellen dat de abonnementen en kostenposten die je via de providers van dit type netwerk kan maken ook erg lijken op die van traditionele providers.

Offerte VoIP telefonie

Gesprekstarieven

Eigenlijk bij de meeste providers van VoIP telefonie in België betaal je een gesprekstarief. Dat betekent dat je bepaalde kosten maakt per gesprek dat er in je bedrijf via het systeem wordt gevoerd. Er zijn wel grote verschillende in hoe dit gesprekstarief tot stand komt. Zo zijn er aanbieders die je alleen vaste kosten rekenen per gesprek. Dus voor elke keer dat de telefoon wordt opgepakt of er iemand wordt gebeld betaal je een vaste som. Het maakt in dat geval dus ook niet uit hoelang een gesprek duurt.

Andere providers laten je alleen gratis bellen als je binnen het eigen bedrijf belt, maar zodra je met een extern nummer belt worden er kosten per minuut gerekend. Soms gaan ze nog verder en laten ze je een bepaalde minuutprijs betalen op basis van de dag en het moment op de dag dat het belletje wordt gepleegd. Er wordt dan onderscheid gemaakt tussen piek- en daluren, waarbij de piekuren duurder zijn dan de daluren. Zo verrekent een provider de druk op zijn netwerk naar de klant.

Setup en maandelijks abonnement

Naast dat je dus kosten per telefoongesprek betaalt, moet je ook abonnementskosten betalen. Je kiest voor een bepaald abonnement, waarbij je bepaalde service wordt geleverd en er ruimte is voor een bepaald aantal telefoons en gespreksminuten. Vaak betaal je dan per telefoon die aangesloten is op het netwerk een vast bedrag. Des te meer telefoons je hebt aangesloten, des te goedkoper is het aansluiten van elke nieuwe telefoon.

Offerte VoIP telefonie

Kosten van de hardware

Hoewel het bij een VoIP systeem dus goed mogelijk is om via je computer te bellen, kan het zo zijn dat je je medewerkers graag de kans geeft om via normale telefoons te bellen. Je moet je dan bedenken dat je de kosten voor deze telefoons ook moet ophoesten. Afhankelijk van het model kan dat nog best een aardige duit kosten. Als je fysieke telefoons te prijzig vindt of niet meer van deze tijd, kan je er ook altijd voor kiezen om headsets aan te schaffen. Veel callcenters en customer service afdelingen werken al heel lang exclusief met headsets. Ook hier is er natuurlijk een groot prijsverschil en dat hangt af van de kwaliteit van de headsets en de functies die deze hebben. Zo is er natuurlijk de vraag of je moet kiezen voor draadloze modellen.

Prijs VoIP vergelijken?

Ontvang tot 4 vrijblijvende offertes via 1 aanvraag van professionele VoiP-installateurs.