Een laadpaal thuis installeren bij werknemers en personeel

Elektrische bedrijfswagen thuis opladen

De beste manier om de CO2-uitstoot te verlagen in België is overstappen naar elektrische bedrijfswagens en deze opladen bij de werknemer thuis.

Overstappen naar een elektrische bedrijfswagen

Bedrijven in België worden gestimuleerd tot overstappen naar een elektrische bedrijfswagen en deze laten opladen bij de werknemer thuis. De overheid heeft fiscale stimuleringsmaatregelen afgekondigd, die als doel hebben dat alle nieuwe bedrijfswagens na vanaf 2026 elektrisch zijn. De kosten van bedrijfswagens op fossiele brandstof zullen niet langer aftrekbaar zijn van de belasting. Het rijden in een elektrische bedrijfswagen wel. De belastingregels worden geleidelijk aan omgebogen. Cijfers tonen aan dat bedrijfswagens dagelijks gemiddeld ongeveer 80 kilometer rijden. Dat kan prima met een opgeladen elektrische bedrijfswagen. Er zijn echter ook bedrijfstakken waarbij dagelijks meer kilometers worden gereden. In de plannen van de overheid is daarom ook over uitbreiding van het oplaadnetwerk van elektrische auto’s nagedacht. Het aantal publieke oplaadpunten wordt sterk uitgebreid. Maar er zijn ook andere oplossingen.

Communiceren over overstappen naar een elektrische bedrijfswagen

Het succes van overstappen naar een elektrische bedrijfswagen is voor een deel afhankelijk van de medewerking van de werknemers. Bij bedrijven met veel bedrijfsauto’s zal er een oplossing moeten komen voor het opladen. Het is niet nodig dat er voor elke bedrijfswagen één oplaadpunt komt. Als dat goed wordt overlegd is het best mogelijk dat werknemers hun elektrische bedrijfsauto beurtelings bij het oplaadstation opladen. Als de accu niet helemaal leeg is duurt het opladen namelijk minder lang. Als de elektrische bedrijfswagens uitsluitend bij de oplaadpunten op de parkeerplaats van het bedrijf worden opgeladen, krijgen de werknemers daar geen vergoeding voor. Als zij de bedrijfswagen in de nachtelijke uren ook thuis opladen hebben ze wel recht op een vergoeding. De energiekosten van het opladen moeten worden vergoed door het bedrijf.

Offerte laadpaal

Opladen bij de werknemer thuis

Het opladen van een elektrische bedrijfswagen thuis kan in principe rechtstreeks vanuit het stopcontact. Het nadeel daarvan is, dat het opladen ontzettend lang duurt. Als de accu van de auto leeg is, kan het tot wel 15 uur duren voordat hij weer volledig is opgeladen. Het wordt daarom aangeraden om een elektrische bedrijfswagen opladen bij de werknemer thuis met een beveiligd oplaadpunt aan de muur te doen. Dat heet een wallbox. Ook moet gecontroleerd worden of de elektrische installatie van de woning voldoende capaciteit heeft. Met een wallbox gaat het opladen bij de werknemer thuis veel sneller. Een wallbox is tevens goed beveiligd, zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren. In de prijs van het laten plaatsen van een oplaadpunt voor opladen bij de werknemer thuis zitten grote verschillen. Soms kost dat 600 euro, maar er zijn ook situaties waarbij er 1.500 euro voor moet worden betaald. Deze kosten zijn wel volledig aftrekbaar.

Financiële gevolgen van opladen bij de werknemer thuis

Wie een leasecontract afsluit voor een elektrische bedrijfswagen zal ontdekken, dat dit vak inclusief de huur van een elektrisch oplaadpunt is. Ook het service systeem, waarmee wordt geregistreerd wanneer en hoe lang de auto wordt opgeladen, valt onder het leasecontract. Het is gebruikelijk dat de kosten van het installeren van het oplaadpunt en de daarbij verplichte keuring worden betaald door het bedrijf. Voor het opladen bij de werknemer thuis ontvangt deze een vergoeding van € 6,67 per oplaadbeurt. Voor het opladen bij de werknemer thuis van een hybride auto krijgt hij een vergoeding van € 2,73. Daarnaast moet de elektriciteitsrekening voor het opladen worden betaald aan de werknemer. Dat wordt bijgehouden door het service systeem van het oplaadpunt. Een werknemer kan er ook voor kiezen om zelf de gemaakte kosten bij te houden en die te laten betalen door middel van een onkostenvergoeding.

Offerte laadpaal

Overleg met werknemers over het overstappen naar elektrische bedrijfswagens

Als een bedrijf gaat overstappen naar elektrische bedrijfswagens en deze wil opladen bij de werknemer thuis, heeft dat voor iedereen veel impact. Het is van belang om dit goed door te spreken met de werknemers. Zij moeten eraan wennen om de auto in de nacht tegen het goedkope tarief, op te laden. Als er overdag tussentijds moet worden opgeladen kan dat in overleg met de collega’s bij de oplaadpunten op de parkeerplaats van het bedrijf. Wie met de bedrijfswagen onderweg is en de accu leeg heeft kan uiteraard bijladen bij een snellaadpaal of een gewone publieke laadpaal. Maar dat kost veel meer dan het opladen bij de werknemer thuis of bij het bedrijf. Volgens specialisten is het opladen bij een snellaadpaal aan verbruikskosten zelfs duurder dan een auto op fossiele brandstof. Door over het overstappen naar elektrische bedrijfswagens met de werknemers te overleggen kan de beste oplossing voor al deze nieuwe uitdagingen worden gevonden.

Offerte laadpaal